Centrální mozek vodárenství v regionu v novém kabátě

Pracoviště centrálního dispečinku SmVaK Ostrava prošlo komplexní modernizací. Výrazně byla posílena provozní odolnost pro mimořádné situace

Ostrava 19. 3. 2018 – V druhé polovině roku 2017 proběhla modernizace centrálního dispečinku nejvýznamnější vodárenské společnosti v Moravskoslezském kraji. Jde o klíčové informační, komunikační a řídicí centrum, jehož prostřednictvím je díky využití nejmodernějších informačních technologií monitorován, řízen a usměrňován chod vodovodní a kanalizační soustavy společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava. Díky projektu byla posílena provozní odolnost dispečinku, který zůstává funkční i při výpadku datového centra, nebo nedostupnosti pevné a mobilní sítě. Zaměstnanci mohou i při havarijních situacích řídit distribuci pitné vody v regionu.

Soustava dispečerského řízení vodovodní sítě je plně centralizovaná. Na nejvyšší úrovni řízení pracuje centrální dispečink v nepřetržitém třísměnném provozu, který kromě soustavy Ostravského oblastního vodovodu provozně řídí odpoledne a v noci během pracovních dnů, celý den o víkendech a svátcích i čtyři dispečinky provozních středisek vodovodů. Soustava operativního dispečerského řízení provozu kanalizací je rozdělena do šesti oblastí s centrálním monitoringem a případnou možností funkce dálkového ovládání,“ popisuje ředitel Ostravského oblastního vodovodu Jiří Komínek.

Na konci února prošel modernizovaný dispečink úspěšně zkouškou zvládání krizových a havarijních stavů, kdy došlo k přerušení síťového spojení se standardním i záložním serverem. I při výpadku serverů, nedostupnosti pevné a mobilní sítě, nebo domény, kdy není možná práce žádného ze zaměstnanců ve firemní síti, zůstává dispečerské pracoviště díky speciálně vytvořenému havarijnímu účtu stále funkční.

Ověřili jsme funkčnost dispečinku i při totálním výpadku pevné datové sítě. Funkčnost dispečerského pracoviště je pro tyto krizové stavy definována tak, že je dostupný systém řízení včetně všech jeho služeb. Prakticky to znamená, že dispečer není omezen ve výkonu své činnosti, kterou představuje dohled a řízení systému distribuce pitné vody, stejně jako přístup k informacím o poruchách a možnosti je dále aktivně zapisovat, respektive editovat,“ vysvětluje vedoucí centrálního dispečinku SmVaK Ostrava Jan Tureček.

Centrální dispečink zodpovídá za nepřetržitý provoz a dohled nad dálkově řízenými lokalitami úpraven vod, provozních uzlů, čerpacích stanic a vodojemů. Celkem řídí téměř 650 vodárenských objektů, zodpovídá za včasnou reakci na vzniklé alarmy, za vedení evidence vzniklých havarijních stavů a předávání informací hotovostním technikům, provádí také vyhodnocování údajů o výrobě a dodávce vody včetně vyhodnocování ztrát vody ve vodovodní síti.

„Centrální dispečink také zodpovídá za provoz a údržbu 385 procesorových stanic, 285 GSM modulů a nespočet napojených čidel pro dálkové řízení vodárenských objektů. Zajišťuje provoz a údržbu 548 radiových přenosových zařízení ze všech bodů přenosové sítě společnosti,“ uzavírá Komínek.

Kontakt:

Mgr. Marek Síbrt, mluvčí

Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava a.s.

28. října 1235/169, Mariánské Hory, 709 00 Ostrava.

tel. 725 500 509

e-mail marek.sibrt@smvak.cz
www.smvak.cz